söndag 1 september 2013

Äppesmulpaj!

Min sambo och några till män som bor här har idag varit ute och grävt så vi ska få lyktstolpar i hela området, jippppi! :) Vi slipper gå i mörker på hundpromenaderna. Mitt bidrag till arbetet var att jag bjöd på mat och en god äppelsmulpaj med vaniljgrädde till efterrätt. Hårt arbetande måste få energi så de orkar.

Receptet nedan på smulpajen är från Leilas bok "a piece of cake".






Äppelsmulpaj
Varmluftsugn 180 grader i 25 min.

Ingredienser

100 g kallt smör
0.75 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl mandelspån
1.5 dl havregryn

Gör så här

Nyp ihop tärnat, kallt smör med strösocker och vetemjöl tills det blir en smulig deg.
Rör i mandelspån och havregryn.

Jag fyllde pajen med äppelbitar med kanel och socker på.

Lägg i fyllningen i formen, strö smuldegen över och hyvla över kallt smör.

Vispa grädde med vaniljpulver och servera till.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar