söndag 23 juni 2013

Vit chokladpannacotta med lime- och jordgubbssås!

Midsommardagens efterrätt blev en jättegod vit chokladpannacotta med lime- och jordgubbssås. Vit choklad är så gott så den här pannacottan passar mig perfekt och jag har blivit så "stor" att jag tycker om lime nu också. Tidigare var det en som skämtsamt sa att jag till och med tyckte att bananer var sura, så då förstår ni att surt inte är min grej. :)

Receptet nedan kommer från Roy Fares.






Vit chokladpannacotta – 6 st


Pannacotta

150 g vit choklad

2 st gelatinblad

450 g grädde (4 1/2dl)

Pannacotta: Hacka choklad och lägg i en skål. Blötlägg gelatinblad i kallt vatten. Väg upp grädden i en kastrull, koka upp allt och häll det över den hackade chokladen. Krama ur gelatinbladen och lägg dem i blandningen, mixa med en stavmixer till en slätt pannacotta. Fyll dina glas och stoppas in i kylen i 2-3 timmar.

Lime- & jordgubbssås

85 g strösocker (1dl)

100 g vatten (1dl)

150 g frysta jordgubbar eller färska (2dl)

1 st lime

Lime- & jordgubbssås: Koka upp strösocker, vatten, limejuice och jordgubbar. Mixa allt samman med en stavmixer till fin sås, låt svalna innan du serverar.

Dekorera med färska hallon, jordgubbar och citronmeliss.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar