torsdag 12 juli 2012

Smulpaj med platta persikor, kokos och vit choklad!

I en hast gjorde jag en smulpaj med platta persikor, kokos och vit choklad, men chokladen glömde jag!! Så jäktigt när det bara var fem minuter kvar till Ernst gjorde entré. Ut med pajen och fixade dit den goda, vita chokladen, pust, in i ugnen igen och sedan ned i soffan och kolla! Receptet har jag lånat hos Tessans söta blogg. Har ni förresten provat de platta persikorna? Jag är inte någon speciell fruktmänniska, men dessa sötingar äter jag som en tok. Prova!!






Smulpaj med platta persikor, kokos och vit choklad4 portioner
Ugn 200 grader

Persika och kokoskräm
4 platta persikor
0,5 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk smör
2 msk farinsocker
2 msk kokos
50 g vit choklad
Skala och tärna persikorna.
Smält 1 msk smör i en stekpanna och lägg i persikor, vaniljsocker och farin.
Låt puttra på medelvärme någon minut.
Strö över potatismjöl och rör om tills det tjocknar.
Tillsätt kokos, rör om och häll sedan ner krämen i pajformen.
Hacka den vita chokladen och strö över krämen

Smuldeg
4 msk smör, rumsvarmt
1 dl vetemjöl
0,5 dl kokos
2 msk farin
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Blanda alla ingredienser med fingrarna tills det blir en smulig massa.
Strö över persikokrämen och grädda i 200 grader i 15-20 minuter eller tills persikosmeten bubblar och pajdegen fått en fin brun färg.
Låt svalna en stund innan servering.

Till servering
1 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt

Njuuut!

2 kommentarer:

  1. Detta låter jättegott mums!

    Så kul att du nämner platta persikor... såg de idag och lägger upp ett foto på min FB-sida imorgon :) Det är ju lite ovanligt med platta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att se ditt foto! Ha det bra! Kram!

      Radera