måndag 9 juli 2012

Maränger!

Efter glassen jag gjorde i går så blev det äggvita över så i dag har jag gjort rosa maränger med tuttifruttismak. Nu på kvällskvisten tog vi jordgubbar, hemgjord vaniljglass och krossade maränger över det. Smaskigt! Recept, som jag lånat på Receptfavoriter, på marängen nedan!



Ingredienser:

30 maränger, jag hade i röd hushållsfärg och tuttifruttiessens
  • 3 - 4 äggvitor, ca 1 dl
  • 2 krm vinäger eller 1 krm ättika
  • 2 dl strösocker
  • Chokladmaränger med mandel: 3-4 msk chokladsås, ex. oboy eller hemgjord
  • 4 msk mandelspån

Tillagning:


  1. Sätt ugnen på 125 grader.
  2. Vispa äggvitorna för hand eller långsamt först med elvisp i ca 1 minut minuter.
  3. Tillsätt vinäger eller ättika och vispa ytterliggare någon minut.
  4. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum. Sluta då vispa.
  5. Chokladmaränger med mandel: Tillsätt ev chokladsås samt mandelspån och rör om 2-3 varv.
  6. Spritsa eller klicka ut stora maränger, ca 30 styck, på bakplåtspapper.
  7. Sätt in marängerna i ugnen och grädda 1 timme tills marängerna släpper från pappret.
  8. Låt marängerna svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. Fina och så gott det låter med tutti frutti i :) Mums! Synd att du bor så långt ifrån, annars hade jag bjudit in mig själv till dig! ;)

    SvaraRadera