torsdag 5 juli 2012

Gräddglass!

Glass i stora lass! I dag är det första gången jag gör glass sedan sonen var liten och det var inte igår!! Jag har gjort lakrits-, choklad- & blåbärsglass. Lakritsen är min, chokladen sambons och blåbären är Willes, alltså vår hund. :))) Receptet har jag lånat från Little Dessert. Jag hade i supersalt strössel i min, chokladbitar i sambons och blåbärskompott i Willes. Nu får de stå i fysen i några timmar och vi  kan mumsa i oss i kväll. Eftersom glassen innehåller äggulor så har jag en del äggvitor över som jag ska göra makroner av. Återkommer med det under dagen. Stay tuned!



Ingredienser

  • 2 dl grädde
  • 2 äggulor
  • 4 msk florsocker
  • 2 msk med den smak du vill ha eller ½ msk essens av någon smak
  • 1 msk vaniljsocker
Gör så här:

Vispa grädden hårt.
Vispa ihop äggula och florsocker hårt.
Blanda i din smak i äggulesmeten och vänd sedan ner äggulesmeten i den vispade grädden.
Rör om och blanda allt väl och häll sedan i en plastbunke med lock och frys i ca 2 – 5 timmar.

Lätt som en plätt och super gott och funkar perfekt utan glassmaskin!

1 kommentar: