onsdag 6 juni 2012

Grattis! :))


Ha en bra nationaldag!

Idag är det treårskalas och födelsedagsbarnet gillar traktorer och då ska han naturligvis ha en sån på sin tårta! :)) Det är en white velvet cake som är fylld med jordgubbskompott, jordgubbsbitar och glasskräm. Tårtan är spacklad med jordgubbsmarshmallowssmörkräm (pust, vilket ord) med vaniljsmak, täckt och modellerad med sockerpasta. Se recepten nedan som jag lånat från Sockerrus och Mycakes.                                          

Njut av dagen och fika något smaskigt gott! :)

















Glasskräm (Sockerrus)

3 dl grädde
3 dl vaniljkräm (exempelvis marsán)

Gör i ordning vaniljkrämen och sätt in i kylen. Vispa grädden och rör sedan ner vaniljkrämen i grädden. Blir den inte tillräckligt fast så vispar du lite till, annars är du nu klar.

Marshmallowssmörkräm med vaniljsmak (Mycakes)

Den här smörkrämen är världens godaste och jag använder den till alla mina tårtor.
Men det viktigaste för att få en bra smörkräm är att smöret måste vispas läääänge innan någon annan ingrediens tillsätts. Smöret skall bli riktigt fluffigt och vitt. Detta är hela hemligheten med en god smörkräm. Det är faktiskt så att smörsmaken försvinner om den vispas länge och då behövs inte så mycket florsocker.
Använd alltid osaltat smör.
En billig, god och bra smörkräm får du genom att vispa smöret länge. Tillsätta sedan vanilj- och florsocker. Eventuellt lite vatten om du vill ha en lite fluffigare konsistens till spritsning av cupcakes.

Det bästa sättet att vispa smöret är med en flatblandare med gummikant och i låg hastighet..

Smörkräm går utmärkt att frysa, tina den och vispa sedan om den till den är vit och fluffig igen..

En smörkräm skall inte bara vara god utan enkel att spackla med samt ge ett stabilt och hållbart underlag och det gör denna smörkräm.

250 g smör (osaltat) vispa i 15-20 min
0,5-3 dl florsocker (efter hur söt du vill ha den) vispa i 5 min
1/2 burk marshmallowfluff på burk (jag hade jordgubbssmak av fluffet, finns i mataffären) vispa i 5 min
2-3 msk ovispad grädde, vispa i 5 min
2-3 msk vaniljsocker, vispa så allt blandas
(ev smakessens)

Vispa allt på låg växel

Denna sats räcker att spackla en tårta på 20 cm i diameter..

1 kommentar: