lördag 16 november 2013

Tryffelkakaka på kladdkaksbotten!

En enormt chokladig, kladdig och jättegod tryffelkaka på kladdkaksbotten gjorde jag förra helgen. Kladdkaka kan jag inte få nog av och det finns en hel del smaskiga recept att prova. Jag har kommit fram till att en favorit är när jag har choklad i kakan och inte bara kakao.


Receptet nedan är från bloggen Bakverk & Fikastunder.


                          Inbäddad bildlänk
                          Inbäddad bildlänk


Tryffelkaka på kladdkaksbotten

Botten

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl


Tryffel

1,5 dl grädde
2 msk smör
100 g mörk choklad (70%)
100 g mjölkchoklad

Smält smöret. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Smöra en form på 24 cm. Häll i smeten och grädda kakan i ca 18 min i 175 grader.
Gör tryffeln. Koka upp grädden, tag av ifrån plattan och rör ner chokladen och till sist smöret. Häll tryffeln på den lite avsvalnade kakan. Låt stelna i kyl.

Mmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar