söndag 24 november 2013

Saffranslängder!

Äntligen är det dags för saffransbak igen. Jag älskar december med allt bakande och mys inför julen. I år åker jag och min familj bort en vecka i december för att fira min mamma som fyller 70 år så därför börjar jag lite tidigare med julbaket.

Idag har jag bakat det saftigaste saffransbröd jag någonsin smakat. Saffranslängder som man häller sockerlag över när de är färdiggräddade.

Receptet nedan hittade jag på Facebook, men när jag ska skriva receptet efter min utskrift så ser jag att det inte står vems recept det är och jag kan inte hitta det på Facebook.





Saffranslängder

50 gram jäst
5 dl mjölk
150 gram smör
1,5 dl strösocker
½ tsk salt
Russin, efter smak (lägg russinen i vatten en stund före de går i degen)
Saffran, 2 kuvert
11-12 dl vetemjöl

75 gram smör till pensling
Pärlsocker

Sockerlag

2 dl vatten
3 dl socker (blev väldigt sött så nästa gång minskar jag till 2 dl)

Gör så här

Smält smöret och häll på mjölken. Låt detta blir fingervarmt och häll det över jästen. Blanda socker, salt, saffran, russin och vetemjöl tills degen känns smidig.

Jäs degen i 10-15 minuter och tryck sedan ut den i en långpanna. Klipp flikar och vik åt sidan som när man klipper längder.

Pensla degen med 75 gram smör och strö över pärlsocker.

Låt jäsa i 30 minuter.

Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i cirka 20 minuter.

Koka sockerlagen under tiden och häll den över brödet då det gräddats färdigt.

Låt svalna och skär sedan brödet i längder.

Njut av en väldigt god bullskiva, eller två! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar