tisdag 12 november 2013

Pepparkaksgrottor med lingon!

Småkakor är inte min grej att baka, eller kanske var inte min grej! Får ständigt hör att de kakorna kan du inte misslyckas med, men vad gör jag då, ja, just det, misslyckas. Får baka flera för övning ger som bekant färdighet. Pepparkaka med lingon är en bra kombination.

Receptet nedan hitta jag i boken Småkakor som var med i senast numret av tidningen Hembakat.

                        

Pepparkaksgrottor med lingon

Cirka 50 stycken, ugn 200 grader

Ingredienser

1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
2 msk Maizena majsstärkelse
2 msk pepparkakskrydda
250 gram smör, rumsvarmt

Fyllning

½-1 dl lingonsylt

Ställ ut 50 småbrödsformar på plåtar.

Lägg alla torra ingredienser i matberedaren. Kör och blanda. Tillsätt smöret i bitar och kör ihop till en deg. Alternativt hacka och knåda samman degen med en kniv eller fingertopparna.
Rulla degen till längder och skär dem i 50 bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg dem i formarna. Gör en fördjupning mitt i varje kaka och fyll på med en klick sylt. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 12 minuter.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar