tisdag 19 november 2013

Rödbetskaka!

Rödbetskaka med en ljuvlig topping. Det är en härligt mörkröd kaka som är saftig som få. Min sambo tyckte den var god, men jag fastnade inte riktigt för den så jag håller mig till morotskaka. Toppingen kommer jag att använda till andra bakverk för den var jättegod.

Recept nedan från bloggen En smaksak.




                         
                               



                            


Fantastisk rödbetskaka

Kakan tar verkligen färg av rödbetorna och blir härligt rödlila. Konsistensen är saftig och ganska tung. Toppingen till kakan är to die for! Len, krämig och lagom söt och som ni kan se på bilderna så har jag tagit i!

4 dl finrivna råa rödbetor (ca 3 normalstora) Det ska inte vara hårt packat.

1,5 dl neutral olja

2 ägg

1,5 dl farinsocker (det som är mjukt och fuktigt)

0,5 dl socker

1 krm äkta vaniljpulver el 1 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

2 tsk kanel

1 tsk nystött kardemumma

2,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Topping

2 dl grädde

200 g (1 ask) Philadelphiaost el motsvarande färskost

1,5 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

Ev. Citronmeliss till garnering

Gör så här:

Sätt ugnen på 150-175 grader. Klä en 24 cm springform med bakplåtspapper i botten och smörj sidorna. Blanda de rivna rödbetorna med oljan. Vispa ihop ägg med farin, socker, vanilj, salt, kanel och kardemumma lite lätt, inte tjockt och pösigt. Blanda det med rödbetskletet. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten, rör slätt och fyll formen. Grädda i 30-35 minuter, tills kakan släpper kanterna lite och en provsticka nästan är torr. Låt svalna under en bakduk el folie så att kakan föblir saftig. Låt svalna.

Vispa grädden till fasta toppar. Vispa Philadelphiaost, florsocker och vaniljsocker krämigt i en separat skål. Vispa sedan snabbt ner ostkrämen i grädden. Bred toppingen över den svalnade kakan. Garnera ev. med citronmeliss.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar