lördag 20 april 2013

Loppissafari och LCHF-kaka

Idag började vi vår loppissafari här hemma för att sedan fortsätta till Falun. Här hemma hittade jag en bakskål av märket Gerbera för 50 kr, superbilligt. Roligt att göra klipp. På loppisarna i Falun var de dyra, synd för tanken med loppisar är ju att det ska var billigt.

När vi kom hem efter en härlig dag i solsken så bakade jag en LCHF-kaka i den "nya" bakskålen och gräddade den i en "ny" sockerkaksform, stjärnform. Kakan blev väldigt saftig och god. Receptet som är på en tigerkaka, jag hade i riven LCHF-choklad istället för kakao, lånade jag av 56kilo,



                                         Inbäddad bildlänk
Tigerkaka


2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl (eller 3 dl mandelmjöl)
1 msk fiberhusk
Sockerersättningsströ motsvarande 75 gram socker (jag tar 0,5 dl sukrin+)
125 gr smält smör
100 gr färskost som philadelphiaost
1 dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
4 ägg
2 msk kakao (jag hade i riven LCHF-choklad istället för kakao)

Sätt ugnen på 175 g. Smöra en form och ”bröa” med mandelmjöl.
Vispa sockerersättning och ägg poröst, smält smöret.
Vispa ner smör, grädde och philadelphiaost.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
Ta 1/3 av smeten och blanda ihop med 2 msk kakao, fördela den ljusa smeten i formen och toppa med chokladsmeten, rör med en tesked lite grann så att chkladsmeten blandas ner i övrig smet.
Grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter.


Njut!

1 kommentar:

  1. Loppis är verkligen urkul, man kan hitta alla möjliga fina fynd där (och även sådant som inte är så fint också!). Tigerkakan låter riktigt god mums!

    SvaraRadera