tisdag 16 april 2013

Brownies med mörk choklad

Idag har jag firat min 53:e födelsedag (hur nu det gick till, fyllde nyss 40?!). Det här året kommer att bli ett av mina bästa eftersom jag i juni ska bli farmor och jag längtar så efter att få träffa mitt barnbarn. :))

Min bästa familj var här i lördags, så underbart att träffas för att äta (se föregående inlägg) och umgås. Idag kom min käraste vän hit. :) Jag gjorde det lätt för mig och serverade varmrökt lax, turkisk yoghurt, kokta ägg och grönsaker och till fika hade jag gjort brownies (recept nedan från bloggen Vardagsliv med LCHF) med grädde och hallon, allt i god LCHF-anda.

Jättefina blommor har jag fått så de får också vara med på en bild.

De senaste åren har min mamma varit i Spanien när jag fyller år så hon skickar vykort med eldiga flamencokvinnor till mig. Det har blivit en grej av det hela och nu är det mest spännande att se hur många år hon kan hitta olika färger på kjolen, som är av riktigt tyg.



                                                                                                                                                     


Brownies med mörk choklad  12 små bitar (från Vardagsliv med LCHF)

100 gram mörk choklad
100 gram smör
1 msk bakery+
2 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
1 dl mandelmjöl

Smält choklad och smör försiktigt tillsammans i en kastrull.
Vispa ägg och sötningsmedel med elvisp.
Blanda ned vaniljpulver och mandelmjöl.
Häll i chokladblandningen.
Smöra en form (15 x 20 cm)
Häll i smeten och bred ut.
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 18 minuter.
Servera med vispad grädde och hallon.

Njut!




2 kommentarer: