söndag 20 maj 2012

Stora lakritsmaränger!

Eftersom jag har sådan duktig sambo som klarar sig så bra utan min hjälp med vardagsrummet och hallens återställande kunde jag baka lite. Det var ett tag sedan jag bakade, så suget började sätta in...

Valet föll på stora lakritsmaränger med supersalt lakrits i. Jag tycker mest om söt lakrits, men det här var jättegott! Nästa gång ska jag ha i mer lakrits för det är så gott i bakverk. Det ska vara turkisk peppar i, men jag hade inga hemma så jag tog supersalt lakritsstössel. Rekommenderas varmt om man gillar lakrits! :))







Stor lakritsmaränger med jordgubbssalsa

Krossad lakrits i marängen ger en läcker kontrast mellan sött och salt. Med krämig yoghurt och solvarma jordgubbar blir det en ljuvlig liten sommardessert.

Ingredienser
3 äggvitor
1/2 tsk pressad citronjuice
1 1/2 dl strösocker
2 msk krossad turkisk peppar

Jordgubbssalsa:
1 ask jordgubbar (500 g)
1 citron, finrivet skal + 2 tsk citronjuice
2 msk strösocker

Garnering:
2 dl grekisk yoghurt

Gör så här

Sätt ugnen på 125°. (Varmluft 100°).

Vispa äggvitorna luftigt med citronjuice. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till styvt skum. Krossa turkisk peppar i en mortel och vänd ner hälften i marängsmeten.

Klicka 4 stora maränger på en plåt med bakplåtspapper. Gröp ur varje maräng med baksidan av en sked.

Baka längst ner i ugnen 45–50 min. Marängerna är färdiga när de känns torra och lätt lossnar från papperet.

Mosa 1/3 av jordgubbarna grovt med citronskal, juice och socker. Snoppa och kvarta resten av jordgubbarna, blanda ner i salsan. Spara 8 jordgubbar till dekoration.

Lägg upp marängerna på ett stort fat eller assietter. Toppa med jordgubbssalsa och yoghurt. Dekorera med en jordgubbe på och strössla över krossad lakrits. Servera genast.
Recept från Hittarecept.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar