måndag 30 december 2013

Vörtlimpa!

I år provade jag att baka eget vörtbrödet och det gick bra. Vi har det bland annat till dopp i grytan och naturligtvis till vanlig macka med julskinka eller en god ost som pålägg.

Receptet nedan lånade jag från Allt om mat.

Vörtbröd på jäsning

Vörtbröd

Inslaget för transport till julbordet

Martins vörtbröd

Ingredienser
3 st pomeransskal, torkade, hela
100 g smör
66 cl porter
33 cl julmust
1,5 dl sirap, mörk
50 g jäst
1 msk salt
2 tsk pomeransskal, malda
1 msk ingefära, mald
0,5 msk nejlika, mald
0,5 msk kardemumma, mald
1,5 kg lantbrödsmjöl, mörkt
3 dl vetemjöl
2 dl russin

Till gräddningen:

0,5 dl vatten, hett
1 msk sirap, mörk

Tillagning

1. Koka pomeransskalen i vatten 5 min. Låt svalna. Skrapa bort det vita på undersidan och finhacka skalen.
2. Smält smöret. Tillsätt porter, must och sirap och värm till 37º. Smula jästen i en bunke. Häll degspadet över jästen tillsammans med de hackade pomeransskalen, salt och kryddor. Tillsätt lantbrödsmjölet och 2 dl vetemjöl samt russin. Arbeta degen väl, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Jäs degen övertäckt ca 45 min.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda den smidig och dela i två delar. Forma till två runda eller ovala bröd och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
4. Sätt ugnen på 200º.
5. Blanda hett vatten och sirap. Pensla bröden med sirapsvattnet innan de gräddas i nedre delen av ugnen ca 50 min. Täck ev bröden på slutet med en plåt eller bakplåtspapper om de blivit lite mörka. Ta ut vörtbröden och pensla med sirapsvatten igen. Låt svalna utan bakduk på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar