lördag 20 oktober 2012

Roasted Apple Pie Cupcakes with Cinnamon Frosting (Äppelpaj cupcakes med kanelfrosting)

Denna regniga lördag har jag tillbringat i köket. Jag har längtat efter chili con carne ett tag, så idag blev det  långkok, chili con carne och när jag ändå var i gång så gjorde jag också biffstroganoff och en gryta köttfärssås (matdosor till nästa vecka, check). Härligt att äta lite kraftigare mat nu när det är höst. Vi har just ätit chili con carne och det var  kryddstarkt och väldigt gott.

Även efterrätt jag gjorde är höstig, äppelpajcupcakes med kanelfrosting. Jag misslyckades med frostingen, den ville inte gå ihop, men den smakade gott ändå. :) Supergott med kolasås över min så kallade "frosting". Receptet lånade jag av Louise´s spis. Gå in där och titta, finns mycket att inspireras av.






Rosted Apple Pie Cupcakes
with Cinnamon Frosting
ca 8 cupcakes

125 g ( 2 dl) mjöl
3 g (3/4 tsk) bakpulver
1 nypa salt
1½ tsk apple pie spice mix (recept finns här)
65 g (0,6 dl) mjölk (rumsvarm)
1 tsk vaniljextrakt
75 g rumsvarmt smör
125 g (ca 1,4 dl) ljust muscovado socker
1 stort ägg
 
1 granny smith äpple eller annan hård äpplesort


Sätt ugnen på 175 grader (ej varmluft). Placera ca 8 st cupcakeformar i en muffinsplåt.

Blanda samman mjöl, bakpulver, salt och kryddor i en skål. Blanda mjölk med vaniljextrakt. Ställ åt sidan.

Skala, kärna ur och tärna äpplet i ca halvcentimeter stora kuber. Smält någon tesked smör i en liten ugnsfast form, vänd runt äpplet och pudra över lite apple pie spice. Rosta äpplertärningarna ca 5 minuter. Ta ut och låt dem svalna medans smeten förbereds.

Rör smör och socker riktigt poröst och ljust. Tillsätt ägget och vispa ordentligt. Stanna maskinen och skrapa ner det som fastnat på sidorna och i botten och vispa igen tills det blir en luftig och slät massa.

Tillsätt 1/3 av mjölblandningen till smörsmeten. Blanda in och tillsätt hälften av vaniljmjölken. Tillsätt sedan 1/3 av mjölmixen följt av resterande mjölk. Avsluta med att blanda in resterande mjöl till en slät fin smet. Vänd sist ner äppletärningarna och fördela smeten i formarna. Fyll inte formarna till mer än 3/4.

Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Ta ut när cuppisarna känns klara och en sticka kommer ut ren. Låt svalna i plåten.



Cinnamon Cream Cheese Frosting

130 g rumsvarmt smör
200 g kylskåpskall philadelphiaost
115 g florsocker
½-1 tsk vaniljextrakt
1-3 msk vispgrädde
ca ½-1 tsk kanel

Vispa smöret smidigt och lätt poröst med en elvisp. Tillsätt philadelphiaosten samt vaniljextrakt och vispa samman till en smidig kräm. Obs, vispa så kort tid du kan!

Sikta ner florsockret och vispa ihop. Tillsätt sedan kanel till önskad smak. Om krämen känns för fast för att kunna spritsa så tillsätt lite grädde och vispa hastigt samman tills önskad konsistens är uppnådd.

Spritsa eller bred frostingen på helt kalla cupcakes. Avsluta med att ringla över lite kolasås.



Klassisk Kolasås
(från boken "Baked Explorations")

100 g strösocker
25 g sirap
40 g vatten
1 knivsudd vaniljpulver
35 g smör
120 g vispgrädde


Blanda socker, sirap, vanilj och vatten i en tjockbottnad kastrull. Rör försiktigt och försök undvik att det hamnar sockerkristaller på kastrullens sidor. Sätt kastrullen på en medelvarm platta och värm under försiktig omrörning blandningen tills sockret lösts upp.

Öka upp värmen när sockrets lösts upp, sluta rör och låt blandningen börja koka. När blandningen fått en mörk kola färg, eller kommit upp i 150 grader, ta av den från plattan och tillsätt smöret och grädden. OBS var försiktigt för det kan sprätta till och bubbla upp ordentligt!

Rör samman allt och låt den svalna innan den ställs in i kylskåp. Låt den blir rumsvarm innan den används. Enligt Baked är såsen hållbar i ca 1 vecka.

Om man tycker att såsen blev lite för rinning så är det bara att hälla ner den i en kastrull och koka den en stund så att den tjocknar till sig. Varm sås är ruskigt god på glass eller till en paj.


Enjoy!

1 kommentar:

  1. Detta låter så gott. Kombon med äpplen och kanel mums!

    Sv: Tack för fin kommentar inne hos mig ang fotona. Jag har en Canon som jag fotar med. Ska kolla upp nr för jag har ingen koll på det tekniska :)

    SvaraRadera