tisdag 18 juni 2013

Godiskaka!

Idag har vi firat min sambo som fyller år på torsdag! Vi har grillat och till efterrätt gjorde jag en godiskaka. För min del kan inget bli för sött och både en och två bitar slinker ner. Jag gjorde receptet i fel ordning, kolan skulle vara före tryffeln, men det var gott ändå. En kaka som var lätt och snabb att göra.

Receptet nedan lånade jag av Bakverk och Fikastunder.




Godiskaka

120 g smör
120 g mörk choklad
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl mjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100 g hackad mjölkchoklad

Smält smöret i en stor kastrull, tag av ifrån plattan och smält ner den mörka chokladen. Rör ner sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och rör till en jämn smet. Grädda i en bakplåtspappersklädd form på 20x30. Häll i smeten och grädda kakan i 175 gr i mitten av ugnen i ca 20 min.
150 g grovt hackade marshmallows
Tag ut kakan ur ugnen och strö över alla marshmallows och grädda kakan ytterligare en liten stund så att marshmallowsen precis smälter, de ska inte få färg. Låt kakan svalna lite.

En burk kondenserad mjölk kokas till dulce de leche (finns färdigkokt att köpa)
Börja med att ta av pappret runt burken. Häll upp vatten i en kastrull så att det täcker hela burken och lite till. Koka upp och låt koka i 1,5 h. Se till att det hela tiden finns vatten som täcker hela burken. Låt svalna och färdig att användas.

Bred kolasåsen över marshmallowstäcket.
125 g hackad mjölkchoklad
125 g hackad mörk choklad
1 dl vispgrädde

Koka upp grädden till tryffeltäcket. Tag av kastrullen ifrån plattan och rör ner chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över kolatäcket. Låt kakan svalna i kyl.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar