tisdag 7 maj 2013

Makroner

I söndags när jag gjorde sabayonne så fick jag äggvitor över och gjorde våriga makroner av dem. Jag är inte så duktigt på det så det kräver några gånger till att öva för att få dem att se ut som de ska. Tror ändå att jag hittat ett bra recept och att jag börjar få kläm på hur många minuter de ska gräddas i min ugn. De rosa blev bäst, men de blev lite gryniga, jag skulle ha blandat de blöta och de torra ingredienserna bättre. De gröna gräddade jag först och de var i ugnen ungefär tre minuter för lite så när de rosa gräddades la jag till den tiden och då blev de bra.


Grundrecept till makroner ur boken Makroner av Marie-Laure Tombini

2 äggvitor, 80 gram
60 gram strösocker
120 gram florsocker
80 gram mandelmjöl eller skållad och finmald mandel
1 droppe karamellfärg, valfritt
1 knivsudd salt

Sikta mandelmjöl och florsocker i en skål eller mixa mald mandel och florsocker till finmalt pulver.
Vispa äggvitorna tillsammans med saltet till hårt skum, tillsätt karamellfärg, socker och fortsätt att vispa tills marängen är helt blank.
Lägg i blandning med mandelmjölet och florsockret i marängsmeten och blanda försiktig med hjälp av trägaffel eller stekspade, smeten ska fortfarande vara helt blank, men lite mer flytande. Var försiktig och rör inte för mycket i smeten så att äggvitorna faller ihop.
Spritsa ut små biskvier glest på en plåt täckt med bakplåtspapper. Låt dem vila i en timme i rumstemperatur.
Sätt ugnen på 150 grader.
Ställ in dem i ugnen i omkring 12 minuter, i min ugn tog det 15 minuter.
Låt makronerna svalna innan du rör dem och sätter ihop dem med valfri kräm eller tryffel emellan.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar